Apple zou best wel een nieuwe Steve Jobs willen hebben, en bij KPMG en ING dromen ze misschien van een nieuwe Jan Hommen. Onmogelijk? Linkedin komt nu met een tool waarbij je op basis van het profiel van je beste medewerkers vergelijkbare toppers kunt vinden.
Dat schrijft The Financial Times donderdag.
Recruiters hebben het vaak niet gemakkelijk. Bij het opstellen van een profiel voor een vacature komen ze altijd uit op dat schaap met vijf poten waarvan we ze ook wel weten dat hij of zij niet bestaat.
Om al die HRM-medewerkers die zwoegen op het samenstellen van een profiel te helpen, komt Linkedin met een nieuwe tool. De recruiter selecteert zijn eigen sterren en geeft dan Linkedin de opdracht: “doe er nog maar zo eentje”.
Eddie Vivas, hoofd talentontwikkeling bij Linkedin, zegt in de Britse krant dat de nieuwe tool er niet toe hoeft te leiden dat bedrijven straks een grote eenheidsworst worden. De personeelsafdeling kan zaken als afkomst of sekse namelijk ook meenemen in de zoekopdrachten.
De nieuwe tool is belangrijk voor Linkedin omdat ze het meeste geld verdienen aan recruiters. Op de beurs is het aandeel Linkedin de afgelopen zes maanden met 25 procent gedaald van 260 naar nog geen 200 dollar. De voornaamste oorzaak was een sombere voorspelling van het bedrijf zelf voor 2015, die in het eerste kwartaal werd gedaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl